Tu jesteś:Strona główna arrow Pokój nauczycielski arrow Nauka brajla w weekend - Podstawy notacji matematycznej
Nauka brajla w weekend - Podstawy notacji matematycznej
Opracowanie: Małgorzata Paplińska Specjalista w zakresie metodyki nauczania brajla, wykładowca w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie

W Polsce do zapisu działań matematycznych wykorzystuje się zasady stosowane w tzw. notacji marburskiej, nazywanej także Efezerem od nazwiska twórcy – E. Ephesera. Jest to stara notacja matematyczne, która pochodzi z 1930 r. Z niej wywodzi się szereg innych notacji. Jedną z nich jest opublikowany w 1946 r. tzw. Nemeth Code. Stare notacje zazwyczaj wystarczają do zapisu działań na podstawowym i średnim poziomie edukacji matematycznej. Do bardziej skomplikowanych zapisów już na poziomie akademickim wykorzystywane są notacje komputerowe np. ASCII (standardowy zapis linearny stosowany w językach programowania), GS Braille (Gardner, Salinas – notacja inspirowana zapisem w systemie LaTeX), SMSB (Stuttgarter Mathematikschrift für Blinde). Wywodzą się one ze stosowanych w komputerach rodzajów zapisywania wyrażeń matematycznych. Uwzględniają one nie tylko języki oprogramowania i składu tekstu, ale bardzo często wykorzystują brajla ośmiopunktowego (źródło: M. Paplińska (2005), Brajl w nowoczesnych technologiach - kierunki przemian w edukacji i komunikacji niewidomych. W: Społeczeństwo równych szans. Tendencje i kierunki zmian. D. Gorajewska (red.), Warszawa, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji

 

ZAPIS LICZB CAŁKOWITYCH

W brajlu liczby zapisuje się wykorzystując znaki oznaczające litery od a do j. Przy czym a to 1, b to 2, zaś j to 0. Aby zapisać liczbę należy na początku wstawić znak liczby (punkty 3,4,5,6)   .

 

ZASADA 1.

Przy zapisie liczb, także wielocyfrowych znak liczby stawia się tylko na początku.

2  .

730  .

 

Wielkie liczby wielocyfrowe, które pojawiają się w tekście można zapisywać, podobnie jak w czarnym druku, ze spacjami, np.

5 482 679

 

W skomplikowanych działaniach matematycznych lepiej jednak unikać spacji.

 

PODSTAWOWE DZIAŁANIA MATEMATYCZNE

Znaki działań w brajlu:

dodać + (punkty 2,3,5)

odjąć – (punkty,3,5)

podzielić : (punkty 2,5,6)

pomnożyć • (punkt 3)

równa się = (punkty 2,3,5,6)

 

ZASADA 2.

Przed znakami działań (dodawania, odejmowania, dzielenia, równości i wszystkich znaków relacji, typu: mniejszy, większy bądź równy, itp.) zawsze stawia się spację (okienko przerwy)

WYJĄTEK! Przed znakiem mnożenia nie stawia się spacji!

Przykłady zapisu działań

358 + 720 = 1078

 

13 – 6 = 7

 

3 • 6 = 18

 

276 : 3 = 92

 

Rozszyfruj poniższe działania

 sprawdź

 sprawdź

 
Menu
Strona główna
Per linguas mundi ad laborem
Osoba z uszkodzeniem wzroku
Uczeń niepełnosprawny w szkole
Informacje dla studentów niepełnosprawnych
Nowe technologie - wyposażenie dla ucznia i studenta
Pokój nauczycielski
Informacje dla wykładowców
Czytelnia
Adaptacja podręczników
Poradnik dla rodziców
Aktualności
Ważne linki
Kontakt
Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych
Pokaz slajdów
© 2017 Portal Ośrodka Adaptacji Materiałów Dydaktycznych