Tu jesteś:Strona główna arrow Adaptacja podręczników
Adaptacja podręczników
Baza rysunków dla uczniów i studentów niewidomych

Baza zadaptowanych rysunków dotykowych dla uczniów i studentów niewidomych

Polski Związek Niewidomych dysponuje bazą w pełni dostosowanych do odbioru dotykowego rysunków wypukłych dla uczniów i studentów niewidomych. Baza rysunków powstała dzięki pracy zespołu, specjalistów, w skład którego wchodzą: tyflopedagodzy, nauczyciele pracujący z dziećmi niewidomymi, same (dorosłe) osoby niewidome, grafik komputerowy i informatyk. Działania zostały podjęte w ramach projektu "Tyflografika - rysunki dla niewidomych" , który był kontynuacją projektu "Wprowadzanie systemu szerokiego dostępu do wypukłych materiałów dydaktycznych dla uczniów i studentów niewidomych", finansowanego przez Ministerstwo Polityki Społecznej, w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich (FIO).

 

Czytaj całość…
 
Uwagi ogólne dotyczące adaptacji graficznej podręczników na potrzeby uczniów słabowidzących

Podręczniki powszechnie stosowane w szkołach nie zaspokajają w pełni potrzeb uczniów słabowidzących, utrudniają im korzystanie z tekstów i materiału poglądowego. Konieczne jest więc adaptowanie podręczników do możliwości percepcyjnych uczniów z dysfunkcją wzroku. Aczkolwiek trudne jest stworzenie uniwersalnej (dla różnych dysfunkcji widzenia) adaptacji podręcznika, stosuje się wiele zabiegów pozwalających na uzyskanie formy podręcznika „przyjaznej” uczniowi słabowidzącemu i ułatwiającej nauczycielowi pracę z takim uczniem.

Czytaj całość…
 
Uwagi szczegółowe dotyczące adaptacji graficznej podręczników - część 1
Ponieważ adaptacja materiału ilustracyjnego w podręczniku nie wiąże się tylko z mechaniczną czynnością skalowania (wielkość nie jest najważniejsza), ale zakłada modyfikację związaną z szeregiem czynności adaptacyjnych, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów:
Czytaj całość…
 
Uwagi szczegółowe dotyczące adaptacji graficznej podręczników - część 2

Bardzo ważny jest tzw. layout/układ strony podręcznika - stałe marginesy górny i dolny oraz prawy i lewy ( kolorem czerwonym zaznaczono linie pomocnicze wyznaczające tzw. ramę stron), które określają obszar, gdzie umieszczamy informacje tekstowe i graficzne na stronie.

Ponieważ adaptacja dotyczy również tekstu - niezbędny jest dobór odpowiedniej czcionki.

Przykładowy obraz
Czytaj całość…
 
Zasady adaptacji podręczników do zapisu brajlowskiego
W dobie, gdy coraz większego znaczenia nabiera wykorzystywanie przez osoby niewidome dokumentów w formie elektronicznej – w postaci plików czytanych za pomocą udźwiękowionego komputera, tym bardziej należy odkreślać wagę stosowania pisma brajla w dydaktyce – szczególnie dydaktyce w klasach młodszych. Prawidłowo przygotowane podręczniki brajlowskie pozwolą bowiem na uchronienie dziecka od braku umiejętności prawidłowego pisania i czytania, dając mu jednocześnie szanse na możliwie pełny udział w zajęciach wraz z jego pełnosprawnymi koleżankami i kolegami.Opisane poniżej podejście do adaptacji materiałów dydaktycznych opiera się na dwóch podstawowych zasadach.
Czytaj całość…
 
Menu
Strona główna
Per linguas mundi ad laborem
Osoba z uszkodzeniem wzroku
Uczeń niepełnosprawny w szkole
Informacje dla studentów niepełnosprawnych
Nowe technologie - wyposażenie dla ucznia i studenta
Pokój nauczycielski
Informacje dla wykładowców
Czytelnia
Adaptacja podręczników
Poradnik dla rodziców
Aktualności
Ważne linki
Kontakt
Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych
Pokaz slajdów
© 2017 Portal Ośrodka Adaptacji Materiałów Dydaktycznych